Somewhere 2017-2023 –Sam Youkilis
Sam Youkilis' umiddelbare og generøse indfanging af hverdagslivet strækker sig over rum og tid i hans debutmonografi – en 528-siders typologi af menneskelig oplevelse.
Sam Youkilis har opbygget et kontinuerligt arkiv af fotografiske værker gennem sin telefon i de sidste seks år. Arbejdende instinktivt samler Youkilis' korte, immersive videoer universelle temaer om menneskelig erfaring ved hjælp af kamerafonens afslappede sprog for at fremkalde noget dybt, antropologisk, omfattende og alligevel ufuldstændigt. Youkilis' arbejde springer ud fra en holdning, en måde at opleve verden på, der rummer dybde ud over den tilsyneladende lethed, hvormed hans billeder frit cirkulerer.
I Youkilis' første publikation arkiveres dybden af denne engagement med menneskelige adfærdsmønstre og spredes ud over en mangfoldig række temaer, opdelt i kapitler, der legende driller spændingerne mellem kategorisering og tilfældighed, der informerer hans observationelle værker. Lavet udelukkende af videostillbilleder afsøger ‘Somewhere’ Youkilis' database for billeder af alt fra tidspunkter på dagen – 7:07 om morgenen, 12:33 om middagen – til uslebne senge, handlingen med at skære, tærskler, dansende par og gestus af romantik.
Præsenteret som en tæt 500-siders sekvens aktiverer ‘Somewhere’ arkivet og typologien som en kilde til menneskelig glæde og fællesskab, samtidig med at den styrker hans motiver og låser op for forskellige steders dybe essens verden over. Youkilis omfavner det virkelige ved at engagere sig i både flygtighed og oprigtighed, samtidig med at han er dybt forankret i respekt for fotografimediet gennem en omhyggelig beskæftigelse med komposition, farve, chiaroscuro og indramning.
Sam Youkilis' umiddelbare og generøse indfanging af hverdagslivet strækker sig over rum og tid i hans debutmonografi – en 528-siders typologi af menneskelig oplevelse.
Sam Youkilis har opbygget et kontinuerligt arkiv af fotografiske værker gennem sin telefon i de sidste seks år. Arbejdende instinktivt samler Youkilis' korte, immersive videoer universelle temaer om menneskelig erfaring ved hjælp af kamerafonens afslappede sprog for at fremkalde noget dybt, antropologisk, omfattende og alligevel ufuldstændigt. Youkilis' arbejde springer ud fra en holdning, en måde at opleve verden på, der rummer dybde ud over den tilsyneladende lethed, hvormed hans billeder frit cirkulerer.
I Youkilis' første publikation arkiveres dybden af denne engagement med menneskelige adfærdsmønstre og spredes ud over en mangfoldig række temaer, opdelt i kapitler, der legende driller spændingerne mellem kategorisering og tilfældighed, der informerer hans observationelle værker. Lavet udelukkende af videostillbilleder afsøger ‘Somewhere’ Youkilis' database for billeder af alt fra tidspunkter på dagen – 7:07 om morgenen, 12:33 om middagen – til uslebne senge, handlingen med at skære, tærskler, dansende par og gestus af romantik.
Præsenteret som en tæt 500-siders sekvens aktiverer ‘Somewhere’ arkivet og typologien som en kilde til menneskelig glæde og fællesskab, samtidig med at den styrker hans motiver og låser op for forskellige steders dybe essens verden over. Youkilis omfavner det virkelige ved at engagere sig i både flygtighed og oprigtighed, samtidig med at han er dybt forankret i respekt for fotografimediet gennem en omhyggelig beskæftigelse med komposition, farve, chiaroscuro og indramning.
Sam Youkilis' umiddelbare og generøse indfanging af hverdagslivet strækker sig over rum og tid i hans debutmonografi – en 528-siders typologi af menneskelig oplevelse.
Sam Youkilis har opbygget et kontinuerligt arkiv af fotografiske værker gennem sin telefon i de sidste seks år. Arbejdende instinktivt samler Youkilis' korte, immersive videoer universelle temaer om menneskelig erfaring ved hjælp af kamerafonens afslappede sprog for at fremkalde noget dybt, antropologisk, omfattende og alligevel ufuldstændigt. Youkilis' arbejde springer ud fra en holdning, en måde at opleve verden på, der rummer dybde ud over den tilsyneladende lethed, hvormed hans billeder frit cirkulerer.
I Youkilis' første publikation arkiveres dybden af denne engagement med menneskelige adfærdsmønstre og spredes ud over en mangfoldig række temaer, opdelt i kapitler, der legende driller spændingerne mellem kategorisering og tilfældighed, der informerer hans observationelle værker. Lavet udelukkende af videostillbilleder afsøger ‘Somewhere’ Youkilis' database for billeder af alt fra tidspunkter på dagen – 7:07 om morgenen, 12:33 om middagen – til uslebne senge, handlingen med at skære, tærskler, dansende par og gestus af romantik.
Præsenteret som en tæt 500-siders sekvens aktiverer ‘Somewhere’ arkivet og typologien som en kilde til menneskelig glæde og fællesskab, samtidig med at den styrker hans motiver og låser op for forskellige steders dybe essens verden over. Youkilis omfavner det virkelige ved at engagere sig i både flygtighed og oprigtighed, samtidig med at han er dybt forankret i respekt for fotografimediet gennem en omhyggelig beskæftigelse med komposition, farve, chiaroscuro og indramning.